Mitt seminar
Ukjent bruker
Torsdag 16:00 - 19:00
Symposium (Veslefjellhall 2 og 3)
Atferdsanalyse i behandlingsprogrammer
Monica Vandbakk
Leder, Norsk atferdsanalytisk forening
Martin Øverlien Myhre
(krediteres)
Nestleder, Norsk atferdsanalytisk forening
Sammendrag:
Anvendt bruk av atferdsanalyse er mangfoldig. Atferdsanalyse representerer både en behandlingstilnærming i seg selv, men atferdsanalyse spiller også en sentral rolle i flere empiriske støttede behandlingsprogrammer for en rekke problemer. Forholdet mellom atferdsanalyse som en enkeltstående tilnærming og atferdsanalyse integrert i behandlingsprogrammer er mangfoldig og uklart. Det henger sammen med kjernespørsmålet om hva er atferdsanalyse. I dette symposiet vil vi belyse denne problemstillingen gjennom å samle elleve behandlingstilnærminger der atferdsanalyse spiller en rolle. Behandlingstilnærmingene blir presentert kort før spørsmål som hva behandlingsmetoden springer ut ifra, hva det atferdsanalytiske bidraget er, og hvorfor det virker blir diskutert i en paneldebatt der innlederne deltar.
Presentasjon #1
Differensiell forsterkning av annen atferd, DRO
Børge Holden
Sykehuset Innlandet HF
Sammendrag:
DRO inngår i mange behandlingstiltak, og brukes mye. Hva er DRO, hvordan kan det brukes, og med hvilken effekt?
Presentasjon #2
Atferdsanalyse kan ikke stå alene. Å forene kunnskap til en felles plattform (Concilience)
Willy Tore Mørch
Sammendrag:
Det vil bli tatt opp sammenhengen mellom noen andre fagområder og atferdsanalyse der de andre fagområdene enten kompletterer atferdsanalytisk kunnskap og dermed forbedrer den eller forklarer atferdsanalytiske begreper med et annet fags begrepsapparat.
Presentasjon #3
Early Intensive Training
Dette må til for å få klinisk betydningsfulle resultater.
Sigmund Eldevik
Presentasjon #4
Atferdsvaksinen Good Behavior Game (GBG)
Marie R. Aunemo
OsloMet - storbyuniversitetet
Sammendrag:
Good Behavior Game, et av flere velfungerende klasseromstiltak, omhandler hvordan lærere og elever sammen kan skape et godt læringsmiljø ved å redusere uro og oppmerksomhet i et klasserom gjennom etablerte gruppekontingenser. Omtalt som atferdsvaksine er Good Behavior Game et nyttig, forebyggende og styrkende klasseromstiltak.
Presentasjon #5
Aggression Replacement Training
Asbjørg Merete Berget
Sykehuset Innlandet HF
Sammendrag:
En presentasjon av de tre komponentene; sosial ferdighetstrening, sinneregulering og moralsk resonneringstrening, med vektlegging på prinsipper fra atferdsanalyse.
Presentasjon #6
Atferdsanalyse i foreldreveiledning og barnevern (MST og PMTO)
Line F. Widmark
OsloMet - Storbyuniversitetet
Sammendrag:
Foreldreveilednings- og behandlingsprogrammer som baserer seg på atferdsanalytiske metoder (De Utrolige Årene, MST, PMTO mm) viser gode resultater i å redusere atferdsproblemer og fremme beskyttelsesfaktor hos barn og ungdom. De er enkle å gjennomføre, evidensbaserte og fokuserer på å styrke miljøet rundt barnet fremfor å forsøke å "endre" barnet. Likefullt viser tall fra SSB at disse metodene benyttes i liten grad ved barnevernstjenester og institusjoner.
Presentasjon #7
Dialektisk atferdsterapi (DBT)
Kristoffer Ødegård
Nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging, UiO
Sammendrag:
DBT er en behandlingsform utvikla for folk med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som kombinerer dialektisk filosofi, zen-buddhisme og atferdsanalyse. Metoden er godt dokumentert i forskning for en rekke tilstander og problemområder, men hvor atferdsanalytisk er den? Spørsmålet forsøkes belyst gjennom et eksempel på en atferdskjedeanalyse fra terapi.
Presentasjon #8
Positiv atferdsstøtte (PAS) – anvendt atferdsanalyse og verdier
Silje Haugland
Universitetet i Agder
Sammendrag:
En gjennomgang av PAS og en drøfting av atferdsanalyse i et slik rammeverk. Fokus på hva som vil være følgene av at rammeverk som PAS ikke blir betegnet som atferdsanalytisk baserte.
Presentasjon #9
Læringsbasert rusbehandling
Per Holth
Fagsenteret for seniorer, OsloMet
Sammendrag:
Velkontrollerte studier med dyr og mennesker har vist lovmessige interaksjoner mellom selv-administrering av rusmidler, rusmidlenes forsterkende virkninger og den konteksten hvor rusmiddelbruken foregår. Behandlingsstudier av læringsbasert rusbehandling har dokumentert hvordan atferdsprinsipper kan anvendes for å forbedre resultatene på tvers av et bredt spekter av rusproblemer og behandlingsarenaer. Nyere forskning har fokusert på to hovedutfordringer: (1) Kan behandlingsprotokoller videreutvikles slik at selv de mest behandlingsresistente pasientene blir rusfrie? og (2) Hvordan kan man sørge for å utbre forskningsbasert behandling innenfor behandlingsapparatet?
Presentasjon #10
Habit Reversal
Hva er det, og hvordan det virker
Tor Jullumstrø
NTNU
Presentasjon #11
Acceptance and Committment Therapy (ACT)
Jon A. Løkke
Høgskolen i Østfold
Sammendrag:
ACT er en terapi og treningsform som har vist god effekt på tvers av mange problemer. Både positiv og negativ forsterkning er helt sentral.