home-image
Mitt seminar
Ukjent bruker
Torsdag 16:00 - 19:00
Workshop (Storefjellhall 3)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Introduksjon til bruk av Virtual Reality som et verktøy for atferdsendring Workshop for dem som vil lære mer om VR og hvordan det kan brukes i arbeid med mennesker
Elisabeth Klem
 
Nøkkelord: Virtual reality, læring, eksponering, mindfulness

Sammendrag:

Denne workshopen gir en praktisk innføring i VR-teknologi og dens relevans for atferdsanalyse. VRs immersive egenskaper skaper engasjerende og kontrollerte miljøer, noe som gjør den ideell for å studere og påvirke atferd. Teknologien er særlig nyttig for ferdighetstrening, deriblant eksponering, men også opplæring og forskning på atferd i tilpassede settinger. Innhold og læringsutbytte for deltakerne: 1. Navigere i VR-miljøer og utforske scenarier som eksponering for stimuli (høyder, innsekter mm.), mindfulness, språk-apper, fysisk aktivitet og annet som er relevant for deltakerne. 2. Forstå hvordan VR fremmer læring gjennom ferdighetstrening på ulike områder. 3. Diskutere VR-teknologiens styrker, begrensninger og etiske problemstillinger. 4. Identifisere hvordan VR kan brukes til behandling, opplæring og forskning i atferdsanalyse. Workshopen gir konkrete eksempler på hvordan VR kan integreres i atferdsanalytisk praksis. Alt nødvendig VR-utstyr stilles til disposisjon.
Lørdag 09:00 - 11:30
Workshop (Storefjelltoppen 2)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Kvalitet i helse og omsorgs­tjenester System- og behandlings­integritet
Harald Floberghagen Ecura Bo og Habilitering
Jonny Finstad Ecura
 
Nøkkelord: kvalitetsindikatorer, systemintegritet, behandlingsintegritet, kontinuerlig forbedring, sjekklister

Sammendrag:

Enhver som yter helse- og omsorgstjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring (§4-2).I denne workshopen skal vi med atferdsanalytiske øyner se på kvalitet i helse og omsorgstjenester. I første del skal vi se på kvalitet på systemnivå, og andre del av workshopen rettes på tiltaksnivå. I del en vil blant annet kvalitet på systemnivå presenteres og bruk av kvalitetsindikatorer. Del to vil presentere behandlingsintegritet og bruk av sjekklister. Workshopen vil avsluttes med utarbeiding av egne sjekklister. Målsetning er at deltagere får bedre forståelse for kvalitet og kvalitetsforbedring i helse og omsorgstjenester. Videre dannes et grunnlag for hvordan kvalitetsindikatorer kan brukes på en god måte i helse og omsorgstjenester, samt gi deltagerne bedre innsikt i hva behandlingsintegritet er og hvordan det kan måles. Forutsetning: Ha med PC og en egnet prosedyre for utarbeidelse av sjekkliste. Forberedelse: Velg ut en prosedyre fra ditt arbeidssted i forkant av workshopen. En egnet prosedyre vil være en prosedyre med klare føringer for hva tjenesteyter skal gjøre gjennom prosedyren.
Lørdag 12:00 - 12:45
Workshop (Storefjelltoppen 2)
Innføring i Precision Teaching Hvordan automatisere ferdigheter og oppnå varige atferdsendringer gjennom mengdetrening.
Rasmi Krippendorf Asker kommune
 
Nøkkelord: Precision Teaching, presisjonsopplæring, peer-tutoring, læringspartner

Sammendrag:

Precision Teaching er en empirisk støttet metodikk, som både er motiverende for elevene og samtidig registrerer læringen som foregår. Presisjonsopplæring kan brukes sammen med en annen empirisk støttet metode, peer-tutoring (læringspartner), for å øke elevaktiviteten i det ordinære klasserom. Metoden er særlig fruktbar i arbeidet med enkeltindivider med diagnoser eller læringsvansker. Kurset inneholder litt teoretisk materiale, masse eksempler og direkte bruk av presisjonsopplæring og peer-tutoring både på individ- og gruppenivå, samt digitale læringsopplegg med etterfølgende quiz og konkurranser. Du må ha med deg telefon eller tablett med kamera for å kunne delta i de digitale læringsprogrammene. Læringsutbytter: 1. Deltakere kan anvende fluency building i egen undervisning. 2. Deltakere kjenner til og kan anvende Standard Celeration Charts til å tilpasse individuelle opplegg i egen undervisning. 3. Deltakere kan anvende peer-tutorering i egen undervisning.
Lørdag 13:00 - 13:45
Workshop (Storefjelltoppen 2)
Hvordan tilrettelegge for best mulig læringsutbytte. Innføring i Direct Instruction.
Rasmi Krippendorf Asker kommune
 
Nøkkelord: Direct Instruction, responskort, copy/cover/compare, guidede notater

Sammendrag:

Direct Instruction er en empirisk støttet metodikk, som øker elevaktiviteten i den ordinære klasseromsundervisningen. Metoden er særlig brukbar i arbeidet med enkeltpersoner med diverse diagnoser og innen spesialpedagogikk. I denne korte workshop gjennomgår vi flere konkrete måter metoden kan brukes på. Kurset inneholder litt teoretisk materiale, masse eksempler og bruk av fargede responskort, CCC (copy, cover, compare), guidede notater, samt digitale læringsopplegg med etterfølgende quiz og konkurranser. Du må ha med deg telefon eller tablett med kamera for å kunne delta i de digitale læringsprogrammene. Læringsutbytte: 1. Deltakere kan anvende responskort i egen undervisning. 2. Deltakere kan anvende copy, cover, compare i egen undervisning. 3. Deltakere kan anvende guidede notater i egen undervisning.
Torsdag 16:00 - 19:00
Workshop (Storefjellhall 2)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

WTF? - What’s The Function? Opplæring i bruk av foranledning, atferd og konsekvens-skjema
Christoffer Fodstad Eng Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet, Sanderud.
Bjørn Andre Torve Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet, Sanderud
 
Nøkkelord: Funksjonelle kartlegginger, indirekte, deskriptive og eksperimentelle, FAK-skjema

Sammendrag:

Funksjonelle kartlegginger er et samlebegrep på forskjellige metoder for å avdekke årsaker til atferd, kort og godt forsøke å finne ut hvorfor mennesker gjør som de gjør. Første del i workshopen vil handle om teori og bakgrunn for bruk av funksjonelle kartlegginger generelt. Den siste delen vil handle om opplæring i å skrive objektive foranledning, atferd og konsekvens-skjema (FAK-skjema), og tips til hvordan man kan lære det bort til kollegaer. Opplæringen tar i bruk prinsipper fra behavioral skills training (BST), hvor presentørene først viser hvordan objektive FAK-skjema kan skrives, før deltakerne skal skrive selv og få tilbakemeldinger fra presentørene. Læringsutbyttene fra workshopen vil være lære 1) teori om funksjonelle analyser, 2) å utfylle enkle og kjedete FAK skjema og 3) å se hvordan BST kan gjennomføres i praksis. Denne workshopen er egnet for personer som ikke har erfaring med funksjonelle kartlegginger og skriving av FAK-skjema, deltakere som har behov for oppfriskning innen tematikken og/eller ønsker tips/inspirasjon til å gjennomføre opplæring i dette på egen arbeidsplass. Deltakere trenger ikke å ha med noe til workshopen
Fredag 14:00 - 16:00
Workshop (Storefjelltoppen 1)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Visuelle analyser Hvordan tolker man en graf
Tore Korsgård Ecura Bo og Habilitering
Bjørn Andre Torve Habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet, Hedmark
 
Nøkkelord: Opplæring, visuelle analyser, grafisk fremstilling av data, tolking av data

Sammendrag:

Visuelle analyser brukes for å vurdere data visuelt og har den hensikt å undersøke om tiltak har effekt, eller ikke. Det er en sentral del av atferdsanalysens syv dimensjoner å kunne analysere data og dokumentere effekt av tiltak. Første del av workshopen vil handle om teori og bakgrunn. Den siste delen vil handle om opplæring i å vurdere hvilke data vi registrerer, og hvordan vi tolker dataene visuelt. Opplæringen tar i bruk prinsipper fra behavioral skills training (BST). Hvor presentørene først viser hvordan data kan presenteres og tolkes, for deretter at deltakerne gjør det selv og får tilbakemeldinger fra presentørene. Denne workshopen er egnet for personer som ikke har erfaring med registrering og å tolke data visuelt, samt deltakere som har behov for oppfriskning innen tematikken og/eller ønsker tips/inspirasjon til å gjennomføre opplæring i dette på egen arbeidsplass. Deltakere på denne workshopen vil få læringsutbytte i form av: 1. Å bedre kunne avgjøre hvilke data som skal registreres 2. Økt forståelse av hvordan data skal fremstilles 3. Å kunne tolke data gjennom visuell analyse Forberedelser: Deltakere trenger en smarttelefon med kamera og tilgang til internett. Det legges opp til praktiske oppgaver via Microsoft Forms gjennom workshopen.
Fredag 09:00 - 12:00
Workshop (Storefjelltoppen 1)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Registrering av atferd Registreringskvalitet: hva, hvordan og hvorfor.
Kjetil Viken Universitetet i Innlandet
Jørn Isaksen Universitetet i Innlandet
 
Nøkkelord: Registrering av atferd, registreringskvalitet

Sammendrag:

Registreringskvalitet i miljøbehandling - Hva skal vi registrere, hvordan skal vi registrere og hvordan skal vi forholde oss til det vi finner? Registreringskvalitet står sentralt i atferdsanalytisk arbeid. Innsamling av data bør være fundamentert i krav til gyldighet (validitet) og pålitelighet (reliabilitet). Dette stiller krav til hvilke målatferder som velges ut for registrering, hvor godt disse operasjonaliseres og hvordan man går fram i arbeidet med å samle inn dataene. Denne workshopen vil være praktisk rettet og handle om både konkrete ferdigheter og etablering av gode rutiner for innsamling av data. Læringsmål: * Hvilke aspekter ved atferd kan registreres? * Hvilke registreringsteknikker passer til ulike formål? * Hvordan analysere innsamlede data? Deltakere bør ha med seg egen PC/Mac med Excel (eller andre tilsvarende regnearkprogrammer).
Lørdag 12:15 - 15:00
Workshop (Storefjelltoppen 1)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Kjerneprosessene i ACT og atferdsanalytisk praksis Praktiske øvelser som binder sammen hexafleksen og atferds­analyse
Jon A. Løkke Høgskolen i Østfold
Torbjørn Lindahl Ecura Bo og Habilitering
Inga Emilie Johnsen Ecura Bo og Habilitering
 
Nøkkelord: Atferdsanalyse, ACT

Sammendrag:

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) bruker metaforer og samlebetegnelser for å gjøre komplekse prosesser enkle og funksjonelle. Dette har klare fordeler for tilgjengelighet, men kan samtidig føre til upresise forklaringer og samlebetegnelser. I denne workshopen utforsker vi hexafleksen og ACT-kvadranten(ACT-matrix), samtidig som vi beskriver de med atferdsanalytiske begreper. Workshopen inkluderer korte, praktiske øvelser til hver kjerneprosess i hexafleksen. Hovedøvelsen i workshopen er utfylling av ACT-kvadranten, og hver deltaker fyller ut sin egen matrise. Læringsutbytter for workshopen er:
  • Deltakere beskriver kjerneprosesser i hexafleksen med atferdsanalytiske begreper
  • Deltakere fyller ut sin egen matrise i tråd med hexsafleksen
  • Deltakerne diskuterer matrisen i grupper, og evaluerer, eventuelt justerer sin egen matrise.
Som deltaker trenger du et stort ark og en blyant, men det fikser vi. Bidraget tar sikte på å styrke båndet mellom ACT og atferdsanalyse, samtidig som den gir en tydelig ramme for å forstå hvordan ACT-prosessene kan oversettes til atferdsanalytiske begreper og anvendes i miljøterapeutisk arbeid.
Lørdag 09:00 - 12:00
Workshop (Storefjelltoppen 1)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Shaping av atferd
Marita Kvia EIBI-teamet i Asker Kommune
Eline Laache EIBI-teamet i Asker kommune
Emma Brådström EIBI-teamet i Asker kommune
Hanne Thorhallsson (krediteres) EIBI-teamet i Asker kommune
 
Nøkkelord: Shaping av atferd, suksessive tilnærminger, prompt og promptfading, differensiell forsterkning, forlengs kjeding, baklengs kjeding, full task kjeding, tegnøkonomi

Sammendrag:

Atferd formes/shapes kontinuerlig av våre omgivelser. Innen det atferdsanalytiske feltet er det flere sentrale begrep og prosedyrer knyttet til shaping at atferd. Vi skal gjennomgår noen av de mest sentrale prosessene og prosedyrene, som shapingprosesser, suksessive tilnærminger, differensiell forsterkning, prompt- og promptfading, forlengs, baklengs og full task kjeding og litt på bruk av tegnøkonomisystem. Denne workshop er tilpasset for deltakere som jobber med mennesker med funksjonsnedsettelse, og som har et ønske om (1) å få en innføring i atferdsanalytiske begrep knyttet til shaping av atferd, (2) se praktiske eksempler på video, (3) se forslag til måter å sette opp trinnvise treningsprogram på ulike ferdigheter, (4) utarbeide trinnvis treningsprogram innen en ferdighet etter eget ønske, og (5) gå to og to sammen og trene på shape atferd utfra det trinnvise treningsprogrammet som har blitt utarbeidet, og (6) få veiledning på utarbeidelse av trinn og av trening.
Fredag 13:30 - 16:30
Workshop (Storefjellhall 1)

Du har reservert plass på denne presentasjonen. Hvis du ønsker å avbestille, kan du hake av under


Du vil automatisk rykke frem i køen dersom noen foran deg trekker reservasjonen sin.

Avbestill ventelisteplass:

Hvordan sikre kvalitet i miljøarbeid? Fra store ord til relevante eksempler
Trude Hoksrød Lillestrøm kommune
 

Sammendrag:

Forsvarlige tjenester omfatter både faglige, juridiske og etiske vurderinger, som skal ivareta den enkelte tjenestemottakers verdier og ressurser. Videre er kvalitetsarbeid en kontinuerlig, systematisk innsats som involverer internkontroll, evaluering, kompetanse og kvalitetsforbedring. Landsdekkende tilsyn i tjenestene til mennesker med utviklingshemming, sist nå tilsynene med avlastningstjenenester og barneboliger, viser at det er store mangler og alvorlige avvik i tjenestetilbudene. Hva gjør vi som jobber nærmest brukerne for å sikre kvalitet? Jeg innleder med hva aktuelt lovverk, forskrifter og rundskriv sier, i tillegg til noen egne erfaringer og vurderinger. Så inviterer jeg til drøftinger av utfordringer ved at deltakerne deles i mindre grupper som diskuterer ulike tema, som vi så drøfter i fellesskap med mål om å gi hverandre kunnskap. Målet med workshopen er erfaringsutveksling; at vi kan drøfte muligheter, utfordringer, og løsninger gjennom tilrettelagt diskusjon. Videre vil deltagere få bedre innsikt i lovverk og erfaringsbasert kunnskap. Deltakere som melder seg på bør være interessert i temaet, ha noe kunnskap om kvalitetsarbeid og like å dele erfaringer.