Fredag 11:00 - 11:45
Forelesning (Storefjellhall 2)
Hvordan ABA kan veiledes i spesialisthelsetjenesten - et kasus.
Gjennom et kasus beskrives hvordan veiledning ved anvendt atferdsanalyse er blitt gjennomført fra spesialisthelsetjenesten inn mot en uerfaren utøver i en barnehage, på et barn diagnostisert med uspesifisert psykisk utviklingshemming og barneautisme.
Søren Jensson Skår
|
|
Habiliteringstjenesten for barn og unge, Helse Stavanger
|
Nøkkelord:
spesialisthelsetjenesten, psykisk utivklingshemming, autisme, barn, veiledning, barnehage
Sammendrag:
Atferdsanalytikere i spesialisthelsetjenesten kan argumenteres for å være mangelvare. I løpet av et år som psykolog og atferdsanalytiker i habiliteringstjenesten har jeg opplevd å møte fagfolk, foreldre og utøvere i førstelinjen som ønsker å involvere atferdsanalytiske prinsipper i tiltak. Det foreligger derimot utfordringer knyttet til gode føringer for hvordan spesialisthelsetjenesten skal veilede foreldre eller utøvere i førstelinjen etter «best-practice» prinsipper. Kunnskapsoverføring som involverer både teori og praksisferdigheter argumenteres for å være mest effektiv ved hands-on veiledning. Ofte kan det involvere en intensiv periode med veiledning, som ikke alltid passer inn i standard forløp i spesialisthelsetjenesten. I løpet av 1 år veiledet jeg en ansatt i en barnehage, som arbeidet med et ungt barnsom ikke spiste nok selv og PEG var operert inn. Utøver i barnehagen hadde ikke tidligere erfaring med atferdsanalyse. Med dette kasus skal jeg forsøke å inspirere til diskusjon omkring hvordan veiledning fra spesialisthelstjenesten kan gjennomføres for å etablere hensiktsmessig og kvalitetssikker atferdsanalytiske tiltak i førstelinjen.